Sä katsoit minuun.
- lukuisat biisit ihmiskunnan historiassa
Yrityskuva on niitä sanoja, jonka kuullessaan tekee mieli peruuttaa metri tai pari. Käsitteenä yrityskuva on yhtä tarttuva kuin hammaslääketiede. Mutta aiheena yhtä hyödyllinen.
Tiedätkö kuinka monta kertaa Shellin tunnus (se mitä kutsut logoksi) on vaihdettu vuosien 1900–2000 välillä? Tiesitkö, että sitä on vaihdettu? Oletko huomannut, kun se on vaihtunut?
Yrityskuvan huolto on katsastus, jossa verrataan määriteltyä yritysidentiteettiä yrityksen tällä hetkellä käytössä olevaan viestintämateriaaliin. Katsastuksessa käydään läpi tunnus, logo, kuva- ja värimaailma ja graafinen ilme ja niiden käyttö verkkosivuilla, esitteissä, käyntikorteissa ja muissa materiaaleissa.
Yrityskuvan katsastushenkilö tarkistaa myös verbaalisen viestinnän ja tekstin ilmaisutavat, hissipuheen, sloganin ja auttaa kiteyttämään viestiä.
Muistiniitti
Yrityskuvan tärkein tehtävä on oltava aidosti yrityksen, tuotteiden ja yrityksen palveluiden näköinen. Yrityskuvalla ohjataan ensimmäisten kohtaamisten aikana yrityksestä syntyvää tunnetta, oivallusta tai mielipidettä – mielikuvaa. Yrityskuva auttaa yritystä erottautumaan. Se auttaa yrityksen tunnistamista ja muistamista.Sekä visuaalisessa että verbaalisessa yrityskuvan huollossa tärkeää on löytää muistiniitti: elementti, josta yritys tunnistetaan tai muistetaan. Ei varmaan tarvitse kirjoittaa kun NG LI punaisella, niin kaikki tietävät, mistä laivayhtiöstä puhutaan.
Yrityskuvan huolto ei ole pyörän keksimistä uudelleen, se on ajotapaan, ajankohtaan ja kulkuneuvoon sopivien pyörien löytämistä.
Mitä hyötyä siitä on? No, mitä hyötyä hyvistä pyöristä on? Ne lisäävät ajomukavuutta ja turvallisuutta, sekä säästävät energiaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti